Tüm dünyanın yaşamakta olduğu Covid 19 Pandemi sürecinde İnsan Kaynakları ekibine yeni sorumluluklar düşüyor. Krizdeki rolleri biraz kritik çünkü krizin stresini yönetmek ve yönlendirmekte aktif görev alıyorlar.
Şirketlerin İnsan Kaynakları bölümleri bu dönemde, işverene, çalışanlara ve hizmet verilen müşterilere kısaca ortak paydaşlara nasıl katkıda bulanabileceğine odaklanarak çalışmalarını yürütüyor. İş akışının kesintisiz devam etmesi için çalışanların psikolojik olarak nasıl daha iyi olabileceklerinin de değerlendirilmesi ön plana çıkmakta. IK kriz döneminde daha sakin bir yaklaşımla organizasyonun tamamına yönelik liderlik yaparak, iyi iletişim kurmalı, zamanında ve doğru bilgilendirmelerde bulunmalıdır. Ayrıca, güvenilirliği korumak için iletişimin de dürüst, açık ve mümkün olduğunca şeffaf olması gerekir. Tüm çalışanlar kurumların en değerli varlığıdır ve geleceğe çalışanlarla birlikte bakmak gerekir.
Ülkemize ve Dünya geneline baktığımızda İnsan Kaynaklarının rollerinde Covid-19 sürecinde aşağıdaki konuların gündeme geldiğini görüyoruz;
İnsan Kaynakları departmanları öncelikle Acil durum Eylem Planlarının oluşturulmasında daha aktif rol alıyor. Çalışanların ve müşterilerin endişelerini ve sorunlarını gidermek ve iş kanunlarına, değişen mevzuatlara uyum sağlamak için hızlı aksiyonlar alarak yeni çalışma yöntemlerinin oluşturulması ve yeni yol haritasının çıkarılmasında katkı sağlıyorlar. Ortak paydaşların bilgilendirilmesini sağlamak amacıyla sık sık toplantılar yapıyor ve iletişim yolları geliştiriyorlar.
İK uzaktan çalışma sistemine sorunsuz geçişi sağlamak amacıyla BT ile daha sıkı bir şekilde çalışıyor. İlk olarak uzaktan çalışmak için en iyi uygulamalarla tüm çalışanlar ve yönetim için hızlı bir uzaktan çalışma kılavuzu oluşturup paylaşıyor. Bu çalışma kılavuzu içeriğinde, öncelikle sağlık önlemleri, iş katılımı nasıl olmalı, sınırları ve uzaktan çalışmanın ritmini ve temposunu teşvik etme çabaları ele alınıyor. Tüm uygulamaların dijital bir ortama taşınması ve online toplantılarla paylaşılması sağlanıyor.
IK ekipleri, tüm çalışanlarla sürekli iletişim halinde kalarak, motivasyon sağlıyorlar. Çalışanlara desteklendiklerini hissettirmek, güven ve aidiyet duygusu yaratmak ve liderler de dahil tüm çalışanların psikolojik olarak rahatlamasını sağlamak amaçlı çalışmalar planlayıp uyguluyorlar.
İnsan Kaynakları, enfekte olmuş çalışanların nasıl takip edileceği, destekleneceği, nasıl raporlanacağı ve bütün bu çalışmaların kanunlara ve çalışana saygı göstererek, diğer çalışanları tedirgin etmeden nasıl yönetileceği konularında çalışmalar yapıyor ve gerekirse süreçlerini yeniden planlıyor. Ayrıca pandemi döneminde tüm ortak paydaşların kolaylıkla erişebileceği, SSS (sık sorulan sorular) dokümanları oluşturarak ve tüm dijital ortamlarda bu dokümanlara erişimi sağlayarak çalışanların sorularını yanıtlamak amaçlı düzenlemeler geliştiriliyor.
Mayıs ayı itibariyle yavaş yavaş İK’nın işgücünü Pandemi sonrası iyileşme ve büyüme üzerinde yeniden odaklaması gerekecektir. Çok hızlı bir geçiş süreci beklenmese de ışığı göreceğimiz günlerin geleceğini ve bu dönemin biteceğini biliyoruz. Acıların bir kısmını da olsa telafi etmenin yolu daha güçlü geri dönmektir. İK’nın yetenek kazanma, yetenek geliştirme, performans yönetimi, ödeme uygulamaları, çalışanların motivasyon ve iletişim uygulamaları hakkında yeniden düşünmesi, ve işin büyümesine yardımcı olan alanlara daha fazla odaklanması gerekecektir.