Dijital kavramın artık hayatımızın her alanında yer alması iş yapış biçimlerini, yeni iş modellerine olan ihtiyacı açıkça ortaya koymakla beraber yeni organizasyon yapılarını da tanımlamakta. Değişkenliğin ve belirsizliğin yoğun olduğu günümüz şartlarında firmalar sürdürülebilirliklerini devam ettirebilmeleri için stratejilerini bu çerçeve doğrultusunda belirlemeli ve buna göre konumlanmalıdır. World Economic Forum /Bain & Company tarafından yapılan bir çalışma dijital stratejisi olmayan firmaların hantal prosesler, mükerrer yatırımlar, tutarsız prosesler ve işi sahiplenmeme gibi konularda muzdarip olduklarını açıkça ortaya koymakta. Bilginin kolay bulunabilirliği, verilerin çokluğu, IOT, makine öğreniminin ve yapay zekanın konuşulduğu bu ortamda, peki siz neredesiniz?
Bu soruyu cevaplayabilmek için önce sektörünüzün nerede olduğunu yani teknolojik seviyesini tespit etmelisiniz.
1-Gelecek 10 yılı bize gösteren bir film olsa bizim ürün ve/ veya servisler için müşteri talep ve alışkanlıklarına dair neleri görürdük?
2-Daha iyi bir müşteri deneyimi, ürün ve servis kalitesi için rakiplerimiz şimdi ve gelecekte neler yapıyor?
3-Gelecekte sizce firmalar müşteri servisine ilişkin maliyetleri radikal bir şekilde nasıl kısıtlayacaklardır?
4-Gelecekteki endüstri ekosistemi nasıl olacak? Rakiplerimiz veya partnerlerimiz kimler olacak? Rakiplerimizin dijital pastadaki payı ne kadar olacak ve neden?
Bu soruların yanıtları kendi pozisyonunuzu tanımlamanıza yardımcı olacaktır. Sektörünüzün teknoloji eğrisindeki yerini tanımladıktan sonra vizyon ve stratejilerinizi yeniden belirlemek daha kolay olacaktır.
- Amacımız nedir?
- Bu amaca ne kadar hızlı ulaşabiliriz?
- Değer zincirinin neresinde ve hangi müşteri segmentinde yer almalıyız?
- Yeni bir iş modeline mi ihtiyacımız var yoksa mevcuttu geliştirmek yeterlimi?
- Kritik ve/veya ana yatırımlarımız yeterlimi ve çalışan yetkinliklerimiz bugünkünden farklı mı?
Tüm bu soruların cevapları size bu dijital yeni dünya için bir yol haritası oluşturacaktır. Ancak hep söylediğim gibi her başarının arkasında ”İNSAN” vardır. Yani eğer uzun vadeli rekabet gücü sağlayan çevik bir yapı istiyorsanız bunu ancak stratejik yetenek yönetimi ile gerçekleştirebilirsiniz.